چگونه یک پادکست را معرفی کنیم؟

آموزش معرفی پادکست

چگونه یک پادکست را کوتاه ولی خوب معرفی کنیم

 

پادکست ها همین چند سال وارد زندگی ما شده اند. ابتدا شبیه یک مهمان تازه وارد و حالا تقریبا یکی از اعضای خانواده ما هستند. در این چند سال پادکست فارسی رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است. این روزها آموزش معرفی مختصر پادکستها هم کیفیت پادکست ها و هم کمیت آن ها در حال افزایش است. تقریبا حالا در مورد همه موضوعات پادکست وجود دارد و علاقه مند به هر موضوعی که باشید می توانید از پادکست ها استفاده ببرید.

یکی از عواملی که باعث رشد پادکست ها و استقبال جامعه از پادکست ها شد، معرفی پادکست  ها توسط شنونده های پادکست ها بود. پادکست ها تقریبا هیچ تبلیغاتی ندارند و می شود گفت تمامی مخاطبی که جذب کرده اند از طریق معرفی شدن بوده است. بسیاری از ما نیز بار ها پادکست های مختلف را که مورد پسندمان بوده است را به دوستان خود معرفی کرده ایم. اما گاهی اوقات معرفی پادکستی که حتی تمام اپیزود های آن را شنیده ایم هم را نمی توانیم به خوبی معرفی کنیم. و همین عاملی است که همان چند دقیقه مکالمه یا همان یک یا دو پاراگرافی که می خواهیم در مورد پادکست مورد نظر بگویم یا بنویسیم اصلا برای مخاطبمان جذاب نباشد.

در این مقاله کوتاه، به مرور روشی برای معرفی ساده و مختصر پادکست ها می پردازیم.

چه بخواهید یک پادکست را در شبکه های اجتماعی یا وبلاگ خود یا در سایت مشترک معرفی کنید،چه بخواهید در یک جمع دوستانه برای دوستان خود بگویید باید یک سری موارد را حتما بگوئید یا بنویسید. در ادامه به معرفی هر یک از این موارد می پردازیم

کلیت پادکست

در مورد کلیت پادکست بگوئید، کلیت پادکست یعنی آن چیزی که وقتی منتظر اپیزود جدیدی از پادکست مورد نظر هستید هم در مورد آن آگاه هستید. بسیاری از پادکست ها در ابتدای هر اپیزود تقریبا کلیت پادکست خود را برای شنوندگان جدید معرفی می کنند.

برای مثال

“این پادکست، توی هر اپیزود میاد در مورد یک حادثه طبیعی صحبت می کنه و در مورد راه هایی که میشه در مقابل این حوادث جون سالم به در برد حرف می زنه و داستان ها و تجربه هایی واقعی در این مورد رو میگه”

جملات بالا در واقع محور اصلی هر پادکست را نشان می دهد، در واقع شخص با پادکست مورد نظر آشنا می شود. اما آشنایی سطح ابتدایی است و در بسیاری از موارد منجر به این نمی شود که فرد مشتاق شنیدن این پادکست شود.

مخلفات پادکست

مخلفات پادکست را بگوئید.همانگونه که غذا مخلفات دارد و مزه ای اصلی غذا به مخلفات است. پادکست ها نیز مخلفاتی دارد. هرچند که میزان این مخلفات در پادکست ها متفاوت است اما اکثر پادکست های حرفه ای به میزان کافی از این مخلفات بهره می گیرند.

مخلفات در واقع حرف هایی هستند که اگر در اپیزود ها نشنوید شاید تاثیری ایجاد نشود اما وقتی می شنوید به تاثیر به سزایی میگذارد.

مثلا برای ادامه معرفی پادکست فرضی می توان گفت:

“از خوبی های این پادست اینه که با کلی کشور و شهر توی دنیا آشنا میشی، چون وقتی داره در مورد حوادث طبیعی می گه در مورد مکان هایی از دنیا هم میگه که این حوادث متداول تر هستن و اون کشور هارو معرفی می کنه، از طرف دیگه در مورد برخی بیماری ها هم حرف میزنه، چون به هر حال هر حادثه ای همراه خودش انواع تلفات و آسیب ها و بیماری هارو میاره و اینجوری با کلی بیماری هم آشنا میشی”

معرفی یک اپیزود

بسیاری از ما وقتی می خواهیم پادکستی را به صورت کامل معرفی کنیم، در مورد کلیت پادکست می گوییم و قصه را می بندیم. اما واقعیت این است که اگر کسی برای شنیدن این پادکست مشتاق شود و بخواهد به شنیدن آن اقدام کند. وقتی با تعداد زیادی از اپیزود های از قبل منتشر شده این پادکست مواجه شود. قطعا برای انتخاب گیج می شود. پس برای همین حتما یک اپیزود را برای شروع معرفی کنید تا مخاطب بداند که در ابتدا کدام را گوش کند بهتر است.
برای مثال:

“به نظر من تو اول اپیزود زلزله رو گوش کن،چون داخلش در مورد زلزله بم خیلی نکات جالبی میگه و به نظر من جز بهترین اپیزود های این پادکسته و با این که ما با زلزله نسبتا آشنایی داریم اما حرفای توی این اپیزود واقعا تازگی داره”

تا اینجای کار شما خیلی ساده و مختصر در چند خط یک پادکست را معرفی کرده اید اما یک سری نکات فوت کوزه گری هم وجود دارد که باید حتما به آن ها توجه کنید. پس حواستان باشد که زیاده گویی نکنید، داستان هارا برای شنونده اسپویل نکنید و توقع نداشته باشید که حتما این پادکست مورد علاقه او قرار گیرد.

معرفی پادکست ها هم به نفع پادکست سازان و هم به نفع شنوندگان پادکست است. در این مقاله کوتاه روشی آشنا و ساده را مرور کردیم تا بتوانیم پادکست ها را به خوبی معرفی کنیم.

در صورتی که این مقاله برای شما مفید بوده است آن را با دستان خود به اشتراک بگذارید

اخرین نوشته های وبلاگ

فهرست